presentatie woning

De optimale presentatie van je woning

Een van de belangrijkste onderdelen bij de verkoop van je huis of appartement is de presentatie van je woning. Het liefst wil je dat je potentiële kopers al vanaf hun eerste blik verliefd zijn op je woning.

In de afgelopen jaren is er veel veranderd betreft woningpresentatie. Van simpele fotografie en veel tekst, naar professionele foto’s, video’s en dronebeelden. Wat is nu de beste manier om jouw huis in de spotlights te zetten? Wij geven je advies, passend bij jouw woning en budget.

De meest veelvoorkomende manieren om je huis in de spotlight te zetten, zijn:

  1. Professionele fotografie
    Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dit geldt ook voor woningfotografie. Hoe mooier de foto’s, hoe groter de kans dat geïnteresseerden ook echt komen kijken. Must: zorg dat de foto’s wel een reëel beeld geven van je woning, dus geen overdreven groothoeklens en/of bewerkingen.
  2. Duidelijke plattegronden
    Tijd is geld. Een koper wil van te voren zo goed mogelijk geïnformeerd zijn voordat ze daadwerkelijk op bezichtiging gaan. Een duidelijke plattegrond met de maatvoering helpt hierbij. Zo kunnen ze kijken of de woning qua ruimtes en afmetingen geschikt is voor hun specifieke gezinssituatie.
  3. Video
    Door een video krijgen potentiële kopers een nog beter beeld van de woning en routes door het huis. Het is als het ware een “virtuele” tour door je woning. Er zijn tourvideo’s (in 1 shot genomen) en “lifestyle” video’s. De laatste geven meer een sfeerbeeld van jouw huis.
  4. 360 graden foto’s
    Deze geven een kandidaat de gelegenheid om zelf “rond” te kijken.

Bovenstaande opties werken ook apart van elkaar goed, maar maken het meest indruk als ze samen gebruikt worden, in combinatie met pakkende teksten. Door dit te gebruiken op Funda, social media en in verkoopbrochures zorg je dat mensen niet meer om je woning heen kunnen. Soms is er meer nodig om de juiste koper te bereiken en aan te spreken. Ook hier hebben we als verkoopmakelaar een aantal mogelijkheden voor:

  1. Matterport presentatie
    Met een Matterport wordt er een 3D-scan gemaakt van je woning. Na het verwerken ontstaat er een soort poppenhuis waar de kijker zelf in Google streetview achtige stijl doorheen kan “lopen”. Met name voor grote panden en huizen met een bijzondere indeling (split-level) is dit een handig product om de kandidaat nog beter te betrekken bij de woning..
  2. Digitale restyling
    Heb je een mooie woning, maar is deze wel enigszins gedateerd? Geen probleem! We kunnen ervoor kiezen om je huis digitaal te restylen. Bijvoorbeeld met een digitale laminaatvloer, digitaal behang of een digitale inrichting. Zo kun je een andere of zelfs grotere doelgroep aanspreken met je woning.
  3. Avondfoto’s
    Soms wil je net wat meer opvallen tussen het aanbod. Met een avondfoto kun je ook in de winterdag extra sfeer meegeven aan de presentatie van je woning.
  4. Drones
    Heb je een woning die erg vrijaf ligt of gaat het om een groot oppervlakte aan grond om je woning? Met een drone kun je veel indruk maken en echt laten zien hoe groot het perceel is.
    Maar let op: vanwege Eindhoven Airport mag je niet in elk gebied gebruik maken van een drone.
  5. Alternatieve plattegronden
    Heb je maar twee slaapkamers maar wel andere overige ruimte? Soms is met een eenvoudige aanpassing een woning beter in te delen op papier. Dit kun je naast je ‘normale’ plattegrond houden, zodat geïnteresseerden nog beter zien wat er mogelijk is in je woning.

In een eerdere blog gaven we je al tips over hoe je huis te stylen voor de foto’s of zelfs de bezichtigingen. Wil je een vrijblijvend gesprek inplannen met een van onze verkoopmakelaars om te kijken naar wat het beste bij jouw woning past? Neem direct contact op of vul het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!