valkuilen zelf verkopen woning

5 valkuilen bij het zelf verkopen van je woning

De huizenmarkt is volop in beweging. Er is een groot tekort aan woningen, er wordt te weinig gebouwd en de rente is op dit moment bijzonder laag. Als er sprake is van een krapte op de woningmarkt dan spreken we van een “verkopersmarkt’’, oftewel: als verkoper heb je vaak meerdere potentiële kopers voor je woning.

Roze bril?

Deze verkopersmarkt kan ervoor zorgen dat je als verkoper niet meer objectief kijkt naar de te verkopen woning en het bijv. achterstallige onderhoud. Een opmerking die wij vaak horen is: ‘’de koper moet er maar doorheen kijken’’. Maar ook de voorgenomen prijs wordt soms nog tussentijds, terwijl de woning nog niet te koop staat, met tienduizenden euro’s verhoogd. Het gevolg? De woning staat langer te koop, soms is een prijsverlaging noodzakelijk om kijkers te trekken en uiteindelijk is de opbrengst een flink stuk lager.

Om jou als verkoper te behoeden voor deze verkeerde insteek, hebben we de 5 grootste valkuilen bij het verkopen van je huis op een rijtje gezet. Een goede aanpak van de verkoop kan zorgen voor een hogere opbrengst van je woning.
De 5 valkuilen zijn:

  • Te hoge vraagprijs
  • Huis niet goed verkoop klaar maken
  • Slechte presentatie
  • Slechte marketing
  • Slechte verkoopstrategie

Joris Maas: “Met een realistische vraagprijs doe je altijd de beste deal”

1. Te hoge vraagprijs

Een vaak gemaakte fout bij de verkoop van een woning is een te hoge vraagprijs. Is de prijs te hoog, dan komen er geen of veel minder mensen kijken (zelfs in deze tijd). Het gevolg is meestal dat je veel langer er over doet om een koper te vinden. Uiteindelijk bestaat de kans dat je moet zakken met je vraagprijs of dat de woning veel lagere biedingen krijgt. Bij een realistische vraagprijs ervaart een potentiële koper de druk van de markt en brengt men eerder een hoger bod uit. Transacties boven de vraagprijs worden meestal alleen gedaan in de beginfase van een verkooptraject.

2. De eerste indruk

Je kunt maar een keer een eerste indruk maken. Dit geldt ook bij de verkoop van je huis. Nee, een koper kijkt er (vaak) niet doorheen. Alle zintuigen worden tijdens een bezichtiging geprikkeld. Een koper handelt voor een groot gedeelte op emotie. Een fris en opgeruimd huis wat er ook qua onderhoud netjes bijstaat, geeft vertrouwen. Dan maakt die gedateerde keuken ook niet meer uit. Een koper wil vaak best wel iets doen aan een huis.

3. Picture perfect

Onder het mom van “er zijn meerdere kopers” wordt er bespaard op relatief kleine kosten. Denk bijvoorbeeld aan goede foto’s (en video’s) van je woning. Ook hier geldt weer het gevoel en het vertrouwen dat een kandidaat moet krijgen in jouw huis. Met mooie (realistische) foto’s, goede plattegronden en de woningvideo is een kandidaat al goed geïnformeerd en zal sneller overgaan tot het maken van een afspraak. In een eerdere blog hebben wij al tips gegeven over o.a. de presentatie van je woning.

4. Geen creatieve marketing

De foto’s zijn gemaakt, maar hoe bereik je de juiste doelgroep? Veel verkopers denken dat het slechts een kwestie is van alleen op Facebook plaatsten en dat de juiste koper zich dan wel vanzelf aanmeldt. Dat is mogelijk natuurlijk, maar grote kans dat je niet de juiste doelgroep bereikt zonder een goede marketingstrategie bestaande uit meerdere kanalen. Een goede marketingmix bereikt de ideale kopersdoelgroep via verschillende platforms.

Joris Maas: “Al meer 90 jaar lopen wij voorop in creatieve woning marketing”

5. Slechte verkoopstrategie, oftewel: geen plan de campagne

Eigenlijk zou dit stap 1 moeten zijn wanneer je erover nadenkt om je huis te gaan verkopen. Wat is de actuele woningwaarde van je huis? Welke vraagprijs heb je in gedachte? Wat is een geschikte vraagprijs voor jouw woning, in deze buurt? Hoe ga ik mijn woning stylen voor de foto’s, maar ook voor de bezichtigingen? Hoe ga ik de woning in de markt zetten? Hoe ga ik om met (eventuele) kritische opmerkingen van potentiële kopers? En met de onderhandelingen? Wie is mijn doelgroep? Hoe bereik ik deze doelgroep het meest effectief?

Nogal wat vragen die op je afkomen bij de verkoop van je woning. Bij ons kun je een gratis intakegesprek inplannen, waarbij je eerlijk en objectief advies krijgt. Plan nu vrijblijvend een gesprek in met een van onze verkoopmakelaars in Eindhoven. Al meer dan 90 jaar lopen wij voorop in de Eindhovense makelaardij.